top of page
Buscar
  • Foto del escritorGemma

Caminem (I) / Caminamos (I)


La ruta d’avui no té un destí final clar. Ni allargant ni escurçant la caminada trobem cap allotjament visible, però també hem aprés que Google maps no recull ni tots els establiments ni tots els poblets. Ja ho sabíem i algun dia havia de ser el primer que afrontéssim la incertesa de no saber on dormir.


Passada la forta calor del migdia, ens posem a caminar de nou: la fresca de la tarda ens anima i encoratja, alguna cosa sortirà. Tenim intenció d’arribar a Adliye i veure què podem trobar. Entrant al poble se sent al muetzí que crida a l’oració, són prop de les nou del vespre. Dues dones, una de jove i una més gran ens veuen i giren cua, no gaire hospitalàries, després ningú. Pensem d’anar cap a la mesquita quan veiem un petit punt de venda de begudes i decidim demanar-li si sap on podem dormir. L’home, d’una quarantena justa parla una mica d’anglès i amb això ens sentim alleujades. Li expliquem, d’on som, d’on venim, quin és el nostre projecte.


L’Okan, així es diu el nostre home, assenteix commogut i fa seu el nostre problema. Un parell de trucades i ens diu que l’hotel més proper està a uns vint quilòmetres cap al nord. Li demanem si coneix algú que ens pugui llogar una habitació. Pensa, no, no coneix ningú. Aleshores li preguntem si podríem dormir a la mesquita, al lloc reservat per a les dones. Dubta i ens diu que ha de parlar-ho amb l’imam, lògicament. Ens adrecem a la mesquita (mentrestant ha vingut la seva dona per fer-se càrrec del negoci mentre ell ens acompanya), amb la seva filla, Lara d’uns deu anys, ja que l’Okan no hi veu. Allà ens esperem una estona que acabi l’ofici, mentre l’Okan visiblement preocupat va traduint a la nena el que expliquem.



Finalment apareix l’imam, ens saluda i el nostre amic li explica llargament la situació. No el mirem mentrestant, adoptem una actitud neutra, delegant en l’Okan tot l’argumentari, no podríem tenir millor advocat. La resposta (en turc i endolcida per l’Okan) és clara, que es busquin un hotel.


A continuació, l’Okan fa un parell de trucades, el seu cap (que es persona de total seguretat) ens acompanyarà després del partit -es juga el Mundial de futbol- no sabem on. Fins aleshores el podem esperar al cafè del seu amic Suat, de total seguretat també. En Suat, un home jove, moreno i cepat ens convida a un te. No sabem on dormirem avui, però l’Okan s’assegurarà que no ens passi res de dolent. Divertides i més tranquil·les, sentim que estem en bones mans.


___________________


La ruta de hoy no té un destino final claro. Ni alargando ni acortando encontramos ningún alojamiento visible, aunque también hemos aprendido que Google maps no plasma ni todos los establecimientos ni todos los pueblecitos. Ya lo sabíamos y algún día tenía que ser el primero en que afrontáramos la incertidumbre de no saber dónde vamos a dormir.


Pasado el fuerte calor de mediodía, nos ponemos de nuevo en camino: el frescor de la tarde nos anima y alienta, algo saldrá. Tenemos la intención de llegar a Adliye y ver qué podemos encontrar. Entrando al pueblo se oye al muecín que llama a la oración, son cerca de las nueve de la noche. Dos mujeres, una joven y otra mayor nos ven y se dan la vuelta, no demasiado hospitalarias, después nadie. Pensamos en ir hacia la mezquita cuando vemos un pequeño puesto de venta de bebidas y decidimos preguntar si saben dónde podemos dormir. El hombre, de cuarenta y pocos habla algo de inglés y con ello nos sentimos aliviadas. Le explicamos de dónde somos, de dónde venimos y nuestro proyecto.



Okan, así se llama nuestro hombre, asiente conmovido y hace suyo nuestro problema. Un par de llamadas y nos dice que el hotel más cercano está a unos veinte kilómetros hacia el norte. Le preguntamos si conoce a alguien que pueda alquilarnos una habitación. Piensa…, no, no conoce a nadie. Entonces le preguntamos si podríamos dormir en la mezquita, en la zona reservada para mujeres. Duda y nos dice que debe hablarlo con el imán, lógicamente. Nos dirigimos hacia la mezquita (mientras tanto ha llegado su mujer para hacerse cargo del negocio mientras él nos acompaña), con su hija, Lara de unos diez años, ya que Okan no ve. Allí esperamos un rato que acabe el oficio, mientras Okan visiblemente preocupado va traduciendo a la niña lo que le explicamos.

Finalmente aparece el imán, nos saluda y nuestro amigo le explica largamente la situación. Nosotras apenas le miramos, adoptamos una actitud neutra delegando en Okan todo el argumentario, no podemos tener mejor abogado. La respuesta (en turco y endulzada por Okan) es clara, que se busquen un hotel.



A continuación, Okan hace un par de llamadas más, su jefe (que es persona de total seguridad) nos acompañará después el partido -se juega el Mundial de fútbol- no sabemos dónde. Hasta entonces podemos esperar en el café de su amigo Suat, de total seguridad también. Suat, un hombre joven, moreno y fornido nos invita a un té. No sabemos dónde dormiremos hoy, pero Okan se asegurará que no nos suceda nada malo. Divertidas y más tranquilas, sentimos que estamos en buenas manos.

bottom of page